la proxima estacion: thailand

.. au bout d'un silence

Sunday, January 01, 2006

SAWASDEE PIMAI! In Thailand wordt oud op nieuw uiteraard ook feestelijk ingezet. Na een gezellig avondje tafelen met de collega's, was het tijd voor de final countdown. Op naar Pratunam, uitgeroepen tot de place to be om nieuwjaar te vieren. De urbane jungle van Bangkok leek dit keer z'n absolute piek te bereiken. Grote videoschermen zoomden in op de immense massa feestvierders, het straatbeeld op oneindig. Het geheel was een kleurrijke caleidoscoop die de massahysterie perfect wist waar te nemen. Net toen ik me iets teveel begon te focussen op de chaos, begon het aftellen. 10 .. 9 .. 8 .. HAPPY NEW YEAR! Heel even kon ik mezelf terugvinden in het enthousiasme dat al die duizenden mensen rondom mij zo dreef. Leve de nieuwjaarshype! Gelukwensen werden je langs alle kanten naar het hoofd geslingerd, volslagen onbekenden kwamen je al het geluk van de wereld toewensen en ontelbare sms'jes overladen de gsm netwerken om dan ergens aan de andere kant van de wereld aan te spoelen. Tijd om te feesten! In de Mountainbike Bar werden we met klinkende glazen onthaald op het nieuwe jaar. Het feestgedruis was niet te overzien. Uiteraard moest het nieuwe jaar swingend worden ingezet en daar was de perfect party voor. Goldie was die avond guest dj op de RCA en dit wilde ik voor geen geld missen! Blijkbaar was ik niet de enige .. de RCA was die avond een bijenkorf van jewelste. Thaise dames in schaarsgeklede kerstoutfits die uitbundig stonden te dansen op de laatste hits, farangs die aan de lokale cocktailbars hun goede voornemens aan het verdrinken waren .. het was feest tot in de vroege uurtjes! Absoluut hoogtepunt was Goldie, die een prachtig staaltje drum'n'bass tevoorschijn toverde. De muziek was perfect, de sfeer uitzinnig en de alcohol de boosdoener. Feestgangers die het crescendo van lolligheid niet meer konden bijhouden, deden me beseffen dat het tijd was om naar huis te gaan. In gedachten dwaalde ik af naar een welverdiende nachtrust, tot plots mijn gemoedsrust verstoord werd. Een brits accent en een brede glimlach die de gouden tanden net iets te herkenbaar maakten .. Goldie!! Vijf minuten moed was er nodig, meer niet. Na een vreemd gesprek over blaffende honden in Snatch, ze zermans en wodka splitsten onze wegen - hij in een blitse racemachine en ik in een meer bescheiden variant. Happy New Year!